معرفی فناوری دیسک‌های ترمز آینه‌ای

۲ ماه قبل ۱۲۰ باما

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد حتی خودروهای برقی و محصولات موسوم به وسایل نقلیه پاک نیز نمی‌توانند از این چالش فرار کنند. اما حقیقت آن است که اندازه‌گیری میزان تولید گازهای گلخانه‌ای غیر از خروجی اگزوزها کار سختی است. اکنون یک راه‌حل خاص برای مشکل گرد و غبار ترمز خودروها وجود دارد؛ چرخ‌های تمیز و البته دیسک ترمزهای آینه‌ای.

بررسی تجزیه و تحلیل آلاینده‌ها نشان داده که یک هاچ‌بک خانوادگی مشهور که از تایرهای معروفی نیز استفاده می‌کرد 5.8 گرم در هر کیلومتر گرد و غبار آلاینده منتشر کرده است. این میزان بیش از 1000 برابر استاندارد انتشار ذرات مجاز اگزوز از سوی اتحادیه اروپاست. در نتیجه طبیعی است که بگوییم با حرکت خریداران به سمت خودروهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر مانند شاسی‌بلندها علاوه‌بر افزایش مصرف سوخت، محیط‌ زیست را نیز آلوده‌تر می‌کنند.

از سوی دیگر پکیج‌ها سنگین باتری خودروهای برقی نیز به نوعی باعث تشدید ساییدگی تایرها می‌شوند. تحقیقات کارشناسان دولتی کیفیت هوا در انگلستان نشان می‌دهد که انتشار ذرات غیر اگزوز به تنهایی نیمی از آلودگی ذرات مربوط به حمل و نقل جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

در همین رابطه گروه منابع هوای دانشگاه کالیفرنیا تحقیقاتی گسترده را برای بررسی تاثیر گرد و غبار ترمز و سایش تایرها تا اواسط سال 2021 منتشر کرد. اگرچه قوانین آینده با هدف مهار میزان سایش تایرها تعریف شده است ولی این قوانین باید به صورت عمومی اجرا شود تا بتواند به عنوان یک راه‌حل برای مشکل سایش ترمزها نیز به کار بیاید.

تردیدی نیست که دیسک‌های آینه‌ای نیاز به لنت‌های مخصوصی نیز دارد. برمبو هنوز اطلاعاتی درباره ساختار شیمیایی لنت مربوط به پروژه‌اش را منتشر نکرده اما این احتمال وجود دارد که ساختار آن با پورشه کاملاً مطابقت داشته باشد.

سوال و در حقیقت نگرانی اصلی این است که این فناوری چه تاثیری بر عملکرد ترمزها دارد. پورشه می‌گوید PSCB حتی در دماهای بسیار بالا نیز قدرت توقف خودرو را حفظ می‌کند. اما شرکت آلمانی این نکته را نیز تاکید کرده است که استفاده از دیسک‌های آینه‌ای غیر از لنت‌های مخصوص نیازمند تایرهای جدید از نوع موسوم به تمیز هستند تا بتواند نتیجه کلی آلایندگی را با هم کاهش دهند.

فعلاً پوشش HVOF بسیار هزینه‌بر است. بعید است اجباری شدن این فناوری روی خودروهای سطح پایین اجرایی باشد. بد نیست بدانید فناوری PSCB پورشه روی کاین توربو چیزی حدود 3500 دلار به قیمت پایه خودرو اضافه می‌کند.