خاموش نشدن فن رادیاتور

۲ ماه قبل ۳۳

یکسره شدن فن خودرو

یکسره شدن فن خودرو یا مدام کار کردن فن به حالتی میگویند که فن رادیاتور همیشه در حال کارکردن باشد.

تمام ماشین ها داری فن میباشند که کار خنک کردن آب رادیاتور  و کم کردن دمای موتور را به عهده دارد.

در واقع نبود فن در خودرو غیر ممکن است.

اما تکنولوژی فن های رادیاتور هم مانند سایر قطعات خودرو پیشرفت کرده و دارای امکانات بیشتر شده اند.

در خودروهای قدیمی مثل پیکان، فن خودرو بصورت پروانه فن و یک تکنولوژی ساده توسط یک تسمه به موتور وصل بود.

در سیستم فن های قدیم با کار کردن موتور، آن پروانه یکسره کار میکرد.

بدون هیچ پیچیدگی خاصی و تنها خرابی آن شکستن پروانه فن و یا پاره شدن تسمه پروانه بود.

بعد ها که سیستم خودرو ها پیشرفته تر شد فن ها دیگر یکسره کار نمیکردند و هوشمند شدند.

فن خنک کننده با رسیدن به دمای مورد نظر فن کار میکند و در دمای مورد نظر فن قطع میکند.

این باعث میشود که با مدام کار کردن فن ، با مشکل کاهش بیش از حد دما مواجه میشویم که برای موتور مضر است.

گاهی اوقات فن خنک کننده رادیاتور خودرو ، بنا به دلایلی خاموش نمیشود و مدام کار میکند و این میتواند نشانه یکی مشکل جدی در خودرو باشد.

 

حال در این پست میخواهیم به شما بگوییم که چرا فن یکسره میشود.

 

ترموستات قطعه ای که باعث یکسره شدن فن خودرو میشود

 

ترموستات یا به انگلیسی Thermostat قطعه ای است که وظیفه دارد با تغییر دما عکس العمل نشان دهد.

در خودرو ترموستات در مسیر آب قرار دارد.

ترموستات با بستن مسیر آب، آب رادیاتور را زودتر گرم میکند و با باز کردن مسیر آب از زیاد داغ شدن بیش از حد آب جلوگیری میکند.

اگر ترموستات معیوب باشد و یا درست عمل نکند و به اصطلاح قفل کند مانع گردش آب در سیستم میشود.

و به همین دلیل دمای موتور بالا رفته و باعث یکسره شدن فن میشود..

 

واتر پمپ فرسوده دلیل مدام کار کردن فن خودرو

 

Water Pump یا همان واتر پمپ به فارسی به معنی پمپ آب است.

همانطور که از نامش پیداست کار واتر پمپ،  گردش آب و پمپاژ آب در سیستم خنک کننده خودرو است.

ایراد در سیستم کارکرد واتر پمپ نیز باعث تداخل در گردش آب در سیستم میشود.

اگر آب در رادیاتور خوب گردش نداشته باشد دمای موتور بالا رفته و در نتیجه باعث یکسره شدن فن تودرو میشود.

 

رله فن عامل اصلی تداخل در کارکرد فن

 

رله فن یا Fan relay قطعه ای سخت افزاری برای راه اندازی فن خنک کننده ی موتور است.

رله فن در قسمت سیمکشی فن خنک کننده قرار دارد.

به طور خلاصه میتوان گفت رله فن وظیفه ی دارد در هر زمانی که ECU دستور کارکردن فن ها را بدهد.

رله فن با دریافت سیگنال کنتاکت های رله بهم میچسبد و برق ۱۲ ولت به فن ها برساند.

در زمانی که ECU تشخیص دهد فن به اندازه ی کافی کار کرده است، ECU یک پالس به رله فن میفرستد و کنتاکت های رله فن باز میشود و فن خاموش میشود.

کنتاکت های رله فن در اثر کارکردن فرسوده میشوند.

فرسوده شدن و داغ شدن بیش از حد انها نیز باعث چسبیدن پلاتین انها به یکدیگر میشود و فن یکسره میشود.

برای این که متوجه این موضوع شویم باید دیاگی بزنیم که تخصصی قسمت فن موتور را چک کند.

 

فشنگی آب یکی از دلایل یکسره شدن فن خودرو

 

فشنگی آب ، سنسور دمای آب ، فشنگی فن و یا coolant temperature sensor قطعه ای است که برای سنجش میزان دمای آب طراحی شده است.

فشنگی آب با سنجیدن دمای آب رادیاتور مقدار دما را به ECU میفرستد.

خراب شدن فشنگی آب باعث فرستادن اطلاعات اشتباه به ECU و یکسره شدن فن میشود.

دلیل آن هم اشتباه تشخیص دادن دمای آب است که فن را در داخل اضطراری قرار میدهد.

حتی علت روشن ماندن فن ماشین بعد از خاموش شدن تشخیص بالا بودن دمای آب رادیاتور است.

 

آیا لازم است تا زمان خاموش شدن فن، موتور خودرو هم روشن باشد؟

 

بله. چون فن خنک کننده آب داخل رادیاتور را خنک میکند ولی با خاموش شدن خودرو واتر پمپ از کار می افتد و آب گردش پیدا نمیکند.

در این حالت آب داخل رادیاتور خنک میشود و آب داخل موتور داغ میماند.

کارکردن فن در حالت موتور خاموش باعث ضعیف شدن باتری خودرو نیز میشود.

 

سیمکشی فن

 

سیمکشی فن راه ارتباطی فن با ECU و رله های فن است.

اگر هر کاری انجام دادید ولی مشکل مدام کار کردن فن برطرف نشد سیمکشی را تست کنید.

سیمکشی فن موتور از سیم های تابیده به هم ساخته شده است.

این سیم ها با یک لایه چسب و یک لوله ی خرطومی محافظت میشوند.

گاهی اوقات بر اثر موتور شویی ، باز و بست موتور ، دستکاری در سیمکشی و گذر زمان سیمکشی آسیب میبیند.

این آسیب دیدن باعث ایجاد اتصال در سیمکشی و راه اندازی فن بصورت ناخود آگاه میشود و حتی باعث مدام کار کردن فن و یا از کار افتادن فن میشود.

البته سیمکشی فن ۲۰۶ کمی متفاوت است. رله های فن در ۲۰۶ و ۲۰۷ داخل جعبه ای در کنار فن قرار دارد.

اما در خودروهای ایرانیزه ۲۰۶ رله ها در جعبه ی مولتی پلکس قرار دارد.

 

کامپیوتر یا همان ای سی یو

 

تمام دستور کارکرد فن توسط ECU صادر میشود.

ای سی یو یا همان engine control unit یا به اختصار ECU کنترل کننده ی و هدایت کننده ی قطعات خودرو است.

یکی از مهمترین وظایف ECU کنترل فن خنک کننده ی رادیاتور است.

تشخیص زمان راه افتادن فن هم توسط آی سی های کامپیوتر خودرو انجام میشود.

حالا اگر آی سی مربوط به سیستم فن آسیب دیده باشد درست عمل نمیکند و مشکل یکسره شدن فن را ایجاد کند و یا حتی بدرستی عمل نکند.

 

یونیت فن دلیل یکسره شدن فن خودرو در پژو های مدل پایین

 

در خودروهای پژو ۴۰۵ ، پژو پارس و سمند مدل ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ قطعه ای بنام یونیت فن دارد.

یونیت فن قطعه ای سیاه رنگ مستطیل شکل به اندازه ی یک گوشی موبایل است که در پشت چراغ جلو سمت راننده قرار دارد.

این قطعه وظیفه ی مدیریت کارکرد فن را بر عهده دارد.

 

اتصال بدنه

در خودروهای وارداتی و خودروهای ساخت کمپانی رنو، اگر اتصال بدنه ها شل باشند و یا به خوبی اتصال نداشته باشندو یا سولفاته زده باشد ، در عملکرد فن تاثیر میگذارد.

عمده دلیل یکسره کار کردن فن در خودروهای مدل بالا اتصال بدنه است.

اتصال بدنه یک کابل معمولا مشکی رنگ و زخیم است که به موتور و گیربکس و بدنه ی خودرو وصل میشود.

 

قطعات الکترونیکی خودرو معمولا قطب منفی ولتاژ را از بدنه ی خودرو دریافت میکند.