فیلتر چیست ؟

-- ۱,۳۳۲

فیلتر چیست؟ آشنایی با انواع فیلتر های روغن و هوا

بخواهیم خیلی ساده بگوییم ، تمامی وسایلی که دارای موتور های درونسوز هستند به فیلترهای روغن و هوا نیازمندند و در مدل های گازوئیل سوز ، فیلتر سوخت و گازوئیل را نیز باید اضافه کرد به این مجموعه.

در سالهای اخیر به دلیل افزایش چشمگیر آلودگی هوای شهرها ، فیلترهای مختص به تهویه هوای داخل کابین نیز به تجهیزات خودرو های جدید اضافه شدند.

با اینکه هر فیلتر ، خصوصیات و مشخصه های دقیق خودش را دارد اما هر فیلتر به طور کلی باید توانایی جداسازی ذرات 5 میکرون یا بزرگتر را داشته باشد و در برابر جریان موارد مورد تصفیه ، مقاومت لازم را داشته باشد , همچنین باید از بازدهی مطلوبی در عمر مفید پیش بینی شده خود برخوردار باشد.

 

علاوه بر تمامی این موارد، ویژگی های دیگری از جمله ثابت ماندن اندازه فیلتر ، مقاومت در برابر دمای بالا و زیاد ، حساسیت نشان ندادن به تغییرات جوی و رطوبت ، آسان بودن نحوه استفاده و مراقبت هم از خصوصیات یک فیلتر مرغوب به حساب می آیند.

فیلتر هوا

فیلتر روغن ZF

پکیج فیلتر به همراه محفظه آن هواکش نامیده می شود که با توجه به شرایط گوناگون آب و هوایی و ویژگی های فنی موتورها هواکش های مختلفی برای تامین هوای مورد نیاز برای آنها ساخته میشوند.

برخی از مدل های مختلف هواکش ها , مرطوب ، روغنی ، خشک و سیکلونی هستند.

آب و هوا از نظر آلودگی به محیط هایی با گرد و غبار کم ، متوسط و زیاد تقسیم می شود که در محیط هایی که گرد و غبار کم است از هواکش های مرطوب و در محیط هایی که گرد و غبار زیاد است از هواکش های ترکیبی روغنی با سیلکون و یا هواکش های پیکو سیلکون استفاده می شود.

در هواکش ها (فیلتر هوا) ی مرطوب ، عاملی که هوا را تصفیه می کند (المنت تصفیه) و محفظه فیلتر آمیخته به روغن هستند و روغن آنها هم می تواند ثابت و هم می تواند قابل تعویض باشد که در نوع قابل تعویض ، فیلتر را شست و شو می دهند (شایان ذکر است که امروزه تقریبا از این نوع دیگر استفاده نمی شود)

عامل تصفیه در این هواکش ها انواع بسیاری دارند و به نسبت شرایط فنی مورد نظر , فیلتر از جنس الیاف گیاهی ، از جنس مواد اسفنجی ، از جنس توری های بافته شده فلزی و یا از نسوج مواد بافته نشده ساخته می شوند.

فیلتر سوخت

فیلتر های شرکت ZF

بطور کلی برای تصفیه سوخت های آلی از جمله گازوئیل ، فیلتر های بسیار ظریف میکروتاپ ، نمدی یا لوله ای به کار می رود.

در فیلتر های نمدی ، عامل تصفیه کننده به شکل چندین صفحه نمدی بر روی هم و یا به صورت لوله هایی از نمد می باشد که تصفیه سوخت را بر عهده دارند , آلودگی ها و ناخالصی های موجود در سوخت ، به هنگام رد شدن از فیلتر در سطح خارجی نمد باقی می مانند و پس از آن سوخت به سمت پمپ انژکتور هدایت می شود.

در سیستم های سوخت رسانی جدید و پیشرفته امروزی ، تمیزی سوخت بسیار هائز اهمیت است چرا که اندکی آلودگی و ناخالصی در عمل تزریق سوخت به درون سیلندرها اختلال بزرگی ایجاد می کند , پس در خودرو های سبک از فیلتر های جنس میکروتاپ و در خودروهای سنگین و موتور های دیزل ، ترکیبی از فیلتر نمدی و فیلتر کاغذی میکروتاپ استفاده می شود.

فیلتر کابین

فیلتر روغن ZF

فیلتر هوای کابین ، وسیله ای است که ذرات معلق در هوای ورودی سیستم تهویه خودرو شما را تصفیه می کند , این وسیله کمک می کند به ارتقاء کیفیت هوای داخل خودرو شما و هر گونه آلایندگی و ناپاکی را از هوای ورودی به خودرو می زداید.

جنس بیشتر فیلتر های هوا از کاغذ (الیاف) پلیسه دار است که در انواع فیلتر مدیاها کاربردهای مختلفی دارد.

فیلتر روغن

فیلتر روغن گیربکس ZF

قطعات فلزی در موتور بر اثر کارکرد و اصطحکاک با یکدیگر ذرات و خرده ریزهای آهنی به وجود می آورند که از آنها جدا شده , کار فیلتر روغن تصفیه آن ذرات از طریق روغن میباشد

برای جلوگیری از ضعیف شدن یا قطع شدن جریان روغن در موتور ، حتی در صورت مسدود شدن منافظ فیلتر ، یک شیر اطمینان درون فیلتر یا پایه فیلتر قرار دارد که بلافاصله بعد بروز اختلاف فشار در جریان ورودی و خروجی فیلتر باز می شود , در این شرایط ، عمل تصفیه روغن بصورت جریان فرعی انجام می شود ، و عمل تصفیه به تدریج کم می شود.

برای بیشتر کردن خواص مورد نظر در روغن ، به آن مواد خاصی از قبیل ماده پاک کننده و معلق کننده اضافه می کنند تا مواد آلاینده به جای اینکه ته نشین بشوند ، بصورت ذرات ریز شناور در روغن باقی بمانند.

یکی از ویژگی های یک فیلتر استاندارد که طبق اصول و از مواد با کیفیت ساخته شده است این است که از عبور مواد افزودنی جلوگیری نمی کند کیفیت روغن را کاهش نمی دهد و به جز خاصیت اسیدیته تولید شده در روغن به دلیل احتراق ، بقیه مواد و ذرات ریز حاصل از احتراق را تا حد بسیار زیادی تصفیه می کند.

طبق تحقیقات انجام شده ، فیلتر مناسب به میزان چشمگیری آلودگی روغن را کاهش می دهد که منجر به طولانی تر شدن عمر روغن می شود , به همین دلیل یک فیلتر خوب و مناسب علاوه بر حفظ خواص روغن موتور و طولانی تر کردن عمر روغن ، عمر مفید موتور را نیز بیشتر می کند.

فیلتر گیربکس

فیلتر روغن ZF

گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای وسایل نقلیه میباشد , ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور در یک جایگاه قرار دهیم.

ذرات و پلیسه هایی که حین انجام کار در سیستم گیربکس بوجود می آیند , توسط روغن گیربکس به داخل فیلتر گیربکس رفته و پس از تصفیه از فیلتر خارج میشوند و به سیستم گیربکس باز میگردند.

رسیدگی به فیلتر گیربکس بسیار مهم است , زیرا فیلتر گرفته باعث عبور کمتر جریان روغن و آسیب شدید و در مواردی باعث سوخته شدن گیربکس میشود.

فیلتر هیدرولیک

فیلتر هوا

 

وقتی ذرات جامد آلوده که در روغن هیدرولیک هستند وارد سیستم هیدرولیک شوند , باعث خراب شدن اجزای هیدرولیکی میشوند , برای همین , جهت پیشگیری از خرابی قطعات هیدرولیکی میبایست از فیلتراسیون مناسب استفاده کنیم.

فیلترهای هیدرولیک دارای انواع گونانی هستند که عبارتند از : فیلتر خط برگشت , فیلتر خط فشار , فیلتر درب باک , المنت فیلتر و فیلتر مکش.

فیلتر مکش در ورودی پمپ نصب میشود و تمام روغن وارد شده به پمپ را فیلتر میکند , روغنی که از سیستم هیدرولیک برمیگردد توسط فیلتر خط برگشت تصفیه میشود و روغنی تمیز را به مخزن هدایت میکند.

در خطی که فشار کاری زیادی دارد فیلتر خط فشار قرار میگیرد تا به تصفیه روغن عبوری از این مسیرها بپردازد.