50 سال با گیربکس اتوماتیک زداف
--
۷۰۱
امروزه با سوار شدن به ب ام و 2000C مدل 1967 اثری از فرمان هیدرولیک و یا سامانه تهویه مطبوع نیست، اما یک بخش از آن هنوز به بهترین نحو کار میکند و آن گیربکس اتوماتیک 3 سرعته آن است که باید آن را اولین گیربکس چند سرعته برای خودرو دانست و دقیقاً 50 سال پیش عرضه شد.
شرکت ZF در آن سالها، در جستجوی یک شریک معتبر برآمد تا بالاخره در سال 1970 موفق به انجام معامله ای با شرکت بورگ وارنر که یکی از بزرگترین سازندگان گیربکس اتوماتیک در آمریکا بود شد. اما شرکت آمریکایی بعد از گذشت فقط 2 سال از این مشارکت کنار کشید.
امروزه ساخت گیربکس های اتوماتیک نه تنها بیشترین درآمد را برای ZF دارد بلکه یکی از محبوبترین تولیدات آن است. برای اطلاع بد نیست بدانید که مجموع تولید گیربکس 3HP در سال 1975 فقط 43 هزار دستگاه بود که امروزه کارخانه ساربروکن متعلق به ZF میتواند طی مدت کمتر از یک هفته، این تعداد را تولید کند. در حال حاضر همه روزه حدود 10 هزار گیربکس کامل 8HP از خط تولید خارج می شود که به معنای تولید سالیانه بیش از 5/2 میلیون گیربکس است.
موفقیت درازمدت ZF را باید مدیون نوآوری هایی دانست که از سال 1965 به این طرف همواره ادامه داشته است. از نظر مفهومی گیربکس های مدرن هنوز قابل مقایسه با انواع اولیه هستند و به همین دلیل نحوه نامگذاری آنها ثابت مانده و از 3HP اولیه به 9HP که نشانگر گیربکس 9 سرعته بوده ادامه پیدا کرده است.
نیروی موتور از طریق یک مبدل گشتاور هیدرودینامیکی که با علامت H مشخص شده، به گیربکس انتقال پیدا میکند. در درون گیربکس چرخ دنده های مورد نظر که از نوع سیارهای هستند، با علامت P مشخص شده اند. اما کاری که شرکت ZF انجام داده این بوده که با ارائه هر نسل جدید از گیربکس اتوماتیک، آن را کم مصرف تر، با واکنش سریعتر در تعویض دنده ها، انعطاف پذیری بیشتر در خصوص قابلیتها و کارایی ها و بالاخره منحصربه فرد در زمینه نحوه تعویض دنده ها کرده است.
شروع کار با یک مبدل گشتاور که در گیربکس 4HP با کلاچ قفل میشده بوده است و از آن به بعد ZF به گونه ای پیوسته زمان انتقال نیروی موتور به گیربکس را با استفاده از سیستمهای هیدرولیک کم مصرف پائین آورده است.
در گیربکس 4HP برای نخستین بار از تجهیزات الکترونیکی استفاده شد .اولینباری که گیربکس 4HP مورد استفاده قرار گرفت، در خودروی آئودی A8 بود. نرم افزار مورد استفاده در آن، نقاط و زمانه ای تعویض دنده ها را با دقت بیشتر و بالاتری تعریف میکرد و بدین ترتیب کیفیت تعویض دنده بهتر شده بود.
افزایش کیفیت گیربکسهای اتوماتیک ZF زمانی که شبکهسازی داخلی برای آن در نظر گرفته شد صورت پذیرفت، به طوریکه در گیربکس 5HP که اولین مصرف کننده آن پورشه باکستر بود، تعویض دنده ها مناسب با نحوه رانندگی بود و پس از آن بود که گیربکس های مدرن خود را با نحوه رانندگی راننده هماهنگ میکردند.
برنامه تعویض دنده ها و همینطور قطعات معین و مشخص، از یک مشتری به مشتری دیگر تغییر پیدا میکرد، بنابراین امروزه یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، با دیگری اندکی تفاوت دارد که بستگی به خودروسازی دارد که آن را سفارش داده و در مدلهای تولیدی خود مورد استفاده قرار میدهد و یا اینکه چه موتوری باید آن را مورد استفاده قرار داده و بالاخره اینکه نوع خودروی سدان یا اسیووی دو دیفرانسیل یا اسپرت و یا هیبریدی است.
شرکت ZF از گیربکس های 8HP دست به طراحی این تطبیق پذیری زد و به همین دلیل است که میتواند روزانه حدود 10 هزار گیربکس از 400 نوع مختلف تولید کند.
50 سال قبل، آمریکای شمالی در تولید گیربکس اتوماتیک برای خودروها پیشرو بود و ZF یک تازه وارد بود. امروزه ZF از نظر فنی، تبدیل به یک مبنا و محک شده است. امروزه گیربکس 9HP برای خودروهایی که موتور آنها به صورت عمود بر طول اتومبیل است، در نظر گرفته شده و بیشترین رشد را در جهان خودرو داشته است.