تاریخچه کمپانیZF: از تولید زپلین تا گیربکس خودرو

-- ۱,۲۸۵

کمپانی ZF یکی از بزرگ‌ترین متخصصان مستقل در تولید تکنولوژی برای شاسی و گیربکس در جهان است. کمپانی ZF در اصل تولیدکننده و توسعه‌دهنده انواع جعبه‌دنده‌ها، سیستم فرمان، اکسل و شاسی برای خودروهای سواری، خودروهای حمل‌ونقل عمومی و ماشین‌آلات بیرون جاده‌ای است. آن‌ها همچنین تخصص در تولید جعبه‌دنده برای وسایل نقلیه دریایی، وسایل نقلیه ریلی و بالگردها نیز دارند. از نظر فنی می‌شود گفت کمپانی ZF دارای موقعیت قوی در بازار جهانی است.

 

مقر اصلی کمپانی ZF در فریدریش هافن آلمان است که با ۲۵ کارخانه تولیدی و ۲۶ بخش فروشی و خدماتی در سراسر جهان حضور بین‌المللی دارد. تقریباً یک‌چهارم فروش کمپانی ZF در ایالات‌متحده انجام می‌شود و با مالکیت چهار بخش مهم کسب‌وکار مانسمان ساکس از گروه زیمنس آلمان در ۲۰۰۱ باعث شده آن‌ها سومین فروشنده بزرگ در جهان شود.

زپلین

 

 

شروع فعالیت آن‌ها در ابتدای قرن بیستم بود، دوره‌ای که متفکرین و نوآوران با تکنولوژی‌های جدید پا به عصر جدیدی گذاشتند. یکی از این اشخاص ژنرالی ۵۲ ساله به نام فردیناند گراف فون زپلین بود که بازنشسته جنگ و علاقه‌مند به تسخیر کردن راه‌های هوایی برای سیروسفر و حمل‌ونقل توسط انسان بود. چشم‌انداز او الهام‌بخش بسیاری از مخترعان و مهندسان بااستعداد شد، این مسئله باعث شد آن‌ها فریدریشسهافن، شهر کوچک واقع در نزدیکی دریاچه بودنسه را تبدیل به یکی از اولین مراکز مسافرتی هوایی در سراسر جهان کنند. پس از سال‌ها توسعه و همکاری، اولین بالون “LZ1” در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۰۰ تولید و از این پایگاه هوایی بلند شد که بر فراز دریاچه بودنسه به پرواز درآمد.

 

زپلین ZF

در ۱۹۱۴، زمانی که آلمان وارد جنگ شد ارتش بر سراسر کشور حکمرانی می‌کرد، آن زمان بود که گراف زپلین رویای رد شدن اولین کشتی هوای زپلینش را از اقیانوس اطلس را در سرش می‌پرواند. به‌منظور بهبود انتقال قدرت موتور به ملخ هواپیما، کشتی هوایی زپلین نیاز به یک چرخ‌دنده با دقت داشت که در آن زمان در بازار موجود نبود، درنتیجه تیم مهندسی زپلین به کمک مکس مگ (Max Maag) آمد، مهندسی سوئیسی که مالک یک کارخانه ابزار ماشین در زوریخ بود و به فناوری انقلابی برای تولید چرخ‌دنده دست‌یافته بود.

 

کشتی هوایی ZF

در ۲۰ آگوست ۱۹۱۵ بود که کارخانه دنده فریدریشسهافن Zahnradfabrik Friedrichshafen مخفف ZF به‌عنوان کمپانی خصوصی، متعلق به LZ و مکس مگ تأسیس شد. هدف این شرکت از آن زمان ساختن چرخ‌دنده و جعبه‌دنده برای هواپیما، ماشین و قایق بود. باگذشت زمان آن‌ها با پیشرفت در صنعت ماشین‌آلات فعالیت خود را در بخش‌های دیگر گسترش دادند و به یک کمپانی چندمنظوره تبدیل شدند.

 

نماینده ZF آلمان در ایران

در طول سال ها، کمپانی ZF تبدیل به یک شریک ضروری برای خودرو سازان جهانی شد. گسترش نفوذ و فعالیت‌های بین‌المللی این شرکت باعث شد که خودروسازان بیشتری به‌عنوان مشتری به این شرکت بپیوندند. در سال ۱۹۷۴ بود که خودروساز فرانسوی، پژو ۴۰۰.۰۰۰ دستگاه گیربکس اتوماتیک ۳ HP 22 در طول هفت سال سفارش داد، این موضوع فضایی برای همکاری‌های بیشتر این کمپانی ایجاد کرد. در ۱۹۸۶،ZF بخش جدیدی با نام گیربکس ZF و چرخ‌دنده فرمان ZF را تأسیس کرد. آن‌ها با راه‌اندازی بخش جدید در آمریکا گیربکس‌های “ECOLITE” را برای Ford ارائه کردند. در ادامه همان دوره ۱۹۸۰، آن‌ها سفارش‌هایی از طرف کرایسلر دریافت کردند. گیربکس الکترونیکی جدید کمپانی ۴ HP 24 برای آئودی V8 بعدها بر روی برندهای خوش‌نام همچون ب ام و، جگوار، لوتوس، مازراتی، پژو، ولوو، آلفا رومئو، رنج رور، سیتروئن، فیات، لانسیا، ساب و کرایسلر نصب شد. این شرکت در سال ۱۹۸۸ از طرف فورد و جگوار به خاطر کیفیت بالای محصولات جوایز متعددی دریافت کرد. در ۱۹۹۰، کمپانی ZF با دو کمپانی ژاپنی شروع به همکاری کرد که نتیجه آن ساخت پمپ‌ها و سایر قطعات برای سیستم‌های فرمان در ایالات‌متحده بود. گیربکس جدید کمپانی ZF که با نام “Ecotronic” شناخته می­شود نه فقط ۱۵ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کرد، بلکه کمپانی‌های بزرگی چون فولکس‌واگن را نیز به خود جذب کرد.

 

نماینده ZF آلمان در ایران - تعمیرات گیربکس ZF

در حال حاضر کمپانی ZF برای کمپانی‌های خودروسازی چون مرسدس بنز، ب ام و، فورد و … و ماشین‌آلات سنگین گیربکس، شاسی و سیستم ایمنی تهیه می‌کند که این نشان‌دهنده گستره فعالیت آن‌ها در صنعت خودروسازی می‌باشد. آن‌ها به‌جز جعبه‌دنده و شاسی سرمایه‌گذاری هنگفتی در بخش اینترنت اشیا کرده اند که فرصت‌های زیادی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که هدف آن “راحت‌تر کردن زندگی و کار روزمره مردم است”. این شرکت آن‌قدر در بخش صنعت خودرو پیشرفت حاصل کرده که در بیش از ۶۰ درصد خودروهای تولیدی امروزی، قطعات کمپانی ZF قرارگرفته است.

نماینده رسمی ZF - گیربکس ZF

 

 

واحدهای کسب‌وکار این کمپانی به پنج بخش اختصاص دارد:

 

تکنولوژی انتقال قدرت خودرو: گیربکس‌های اتوماتیک، گیربکس‌های دستی/دوال کلاچ، محور حرکتی، ریخته‌گری تحت‌فشار

 

تکنولوژی شاسی خودرو: سیستم شاسی، قطعات شاسی، تکنولوژی سیستم تعلیق

 

تکنولوژی خودروهای تجاری: تکنولوژی سیستم نیروی محرکه وانت و ون، سیستم محور و گیربکس برای اتوبوس‌ها

 

تکنولوژی صنعتی: سیستم خارج از بزرگراه، سیستم تست، تکنولوژی محور حرکتی ویژه، سیستم نیروی محرکه وسایل نقلیه دریایی، تکنولوژی هوانوردی، تکنولوژی توربین بادی

 

تکنولوژی ایمنی فعال و غیرفعال که در حال حاضر به‌عنوان ZF-TRW شناخته می‌شود

 

و دو واحد مستقل کسب‌وکار:

 

سیستم‌های الکترونیکی

 

سرویس‌های ZF

 

 

خدمات ZF در ایران